' Üzgünüm “CHARLES” fakat bu kapitalizm değil'
İbn-i Haldun
(1332/1406) günümüz sorunlarının, aslında geçmişin sorunlarıyla ilintili
olduğundan bahisle arasında ki farkın değişim olduğunu anlatır. SU SUYA
BENZEDİĞİNDEN DAHA ÇOK MAZİ HALİ GEÇMİŞ,ŞİMDİKİ ZAMANA “benzer der ve tarihi ve
içtimai hadiseler devamlı değişim, başkalaşım ve zıtlaşma sürecini takip eder.[1]
“Ekonomik görüşleri
itibariyle ibn-i Haldun bu günkü anlamda tam bir “LİBERAL””ÖZEL
TEŞEBBÜS'ÇÜ olduğunu söyleyerek sözlerimize başlayabiliriz.[2]
O ekonomik olayların
diğer toplumsal olaylar gibi kendisine has bazı kanunları olduğuna inanmakta ve
bunlar üzerinde uygulanacak herhangi bir zorlamanın ekonomik hayatı alt üst
edeceğini düşünmektedir.[3]
İbn-i Haldun'a göre
insanları ekonomik etkinliğe iten belli başlı unsur, kar ve kazanç arzusudur. Bir
malın değerini belirleyen iki şey ,onun üretim için harcanan emek(al-a’mal
a-basariyya) VE MALA KARŞI TOPLUMDA DUYULAN TALEP tir.
“imdi kazancın kaynağı
çalışma, emek sarf etmek olduğuna göre nerede daha fazla üretime koşulmuş emek
varsa orada o kadar kazanç olacaktır. Bedevi hayat tarzı sınırlı olduğundan
orada emek arzı sınırlıdır. Bundan ötürü üretim ve kazanç azdır. buna karşılık
şehirlerde daha çok insan ve emek vardır.[4]
İbn-Haldun ticaretin
nasıl vahşileştiğini, halkın nasıl sömürüldüğünü,halkın ve hanedanlığın nasıl
fakirleştiğini şöyle anlatır.
"malum olsun ki
belirtmiş olduğumuz hanedanlıklar ve devlet başlangıçta “BEDEVİ”olur.Bu yüzden
refah,adet ve itiyatların mevcut olmaması sebebi ile(mali bakımdan)az
olduğundan gelirler ,masrafları fazlasıyla karşılar.
Sonra çok geçmeden
hanedanlık ,refah,adet ve itiyat itibariyle hadarilik dinini
benimser.Kendisinden önceki hanedanların usulüne göre hareket eder.Hanedanlık
mensuplarının ve halkın masrafı çoğalır.Bilhassa sultanın,yakınlarına yaptığı
harcama ve bol bol ihsan da bulunması sebebi ile giderler çok büyük meblağa
ulaşır.Zira devleti himaye edenler(ORDU)Ata ve ihsana ,sultan ise masraf yapmaya
mecburdur.Bu yüzden vergiler ve resimlerin mikdarı arttırılır.Sonra giderler ve
ihtiyaçlar ziyadeleşir.”ASKERE YAPILAN İHSANLAR”refahtaki adet ve ihtiyaçları
tedrici olarak artarken devleti ihtiyarlık yakalar.
Hanedanlığın yakınları
ve asabiyet sahipleri ,ülkenin uzak bölgelerinden ve vilayetlerinden vergi
malları toplama konusunda acze düşerler.O yüzden vergi gelirleri
azalır.Devletin başında bulunan zat çeşitli vergiler ihdas eder.Pazarda bulunan
ve şehir kapılarında bulunan sermaye üzerine yeni vergiler konur.
Bütün bunlara rağmen
hükümdar gelir sıkıntısı içindedir.Zira devleti koruyan kuvvetlerin ve askerin
artmasıyla birlikte artan ihsan ve ihsanın yol açtığı refah ve halkın bolluğa
alışkanlığı hükümdarı bu durumda bırakmıştır."[5]
İbn-Haldun sultanın
ticaretle meşgul olmasını tebaa için zararlı bulur ve vergi düzenini bozacağını
belirtir.Çünkü Devlet ticaretle uğraştığında halk devletle rekabete giremez
,zarar eder,devleti ise zararına da olsa inatla ticareti sürdürür,esnaf ise
vergi veremez hale gelir.
“tebaa birbirinin
dengidir.sermaye itibariyle yek diğerine yakın durumdadır,bir biriyle
rekabetleri ellerinde mevcut malın son noktasında veya ona yakın bir yerde
nihayet bulur.Onlardan çok fazla mala sahip bulunan sultan satın almaya gittiği
malları değerinden aza veya ucuza bir fiyata elde edebilir.Çünkü satın alırken
onunla hiç kimse rekabet edemez."
Ona göre devlet hiçbir
zaman kar eden bir müteşebbis olamaz ibn- Haldun bu noktada hür bir rekabet ve
serbest piyasadan yana olması sebebi ile ADAM SMİTH ve FİZYOKRATA benzer.[6]
İbn-Haldun ve
Mukaddimesinden özetinde özeti olabilecek şeklinde bahsetmeye ihtiyaç
duymam, öğretilmiş cehaleti, şablonik, ezber, hurafe ,kulaktan dolma bilgi türünün
çok prim yapmış olmasındandır. 14.1.2010 tarihinde Yeni şafakta yayınlanmış ve
içinde liberal siyaset kapitalist kuramı kavramıylâ irtibatlandırılan –DOMUZ
GRİBİ aslında sağlık bürokratlarının hukuk üretemeyen toplumların
denetimsizliğinin,başı bozukluğunun,getirisi olarak ortaya çıkan tabloyu
indirgemeci ve şablonik,ve ezber olan ancak toplumda da çok alıcısı bulunan
uyduruk bir tez ile açıklama taleplerine yapılan bir itirazdır.
Belkide”MARK
SKOUSEN”nin Üzgünüm “CHARLES” fakat bu kapitalizm değil dediği gibi,[7]
Üzgünüz beyler bu
liberal kapitalist siyaset kuramı değildir ..
**************************************************************
[1]-Prof Süleyman
Uludağ Mukaddime SH/243 dip not.13
[2]-Prof Ahmet Araslan
ibn-i Haldun Sh/144
[3]-AE.Sh144
[4]-AE.Sh.145
[5]-PROF
Süleymen.Uludağ mukad.Sh.700-701
[6]-PROF S:üleymen
Uludağ Mukad..Sh.704Dip not.38
[7]-Serbest çizgi 2002
çev.Burak Bilgehan özbek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder