25 Eylül 2020 Cuma

 

Soru şu olmalı bence  ...

İman etmiş bir adam HZ. Peygamberi  nasıl bilebilir  ?

Eğer sahabe gibi biliyorum derse bu mantıksal safsatadır ...

O zaman  zihnin 4 halinde bahsetmek kaçınılmazdır ..

1- Ben HZ: Peygamberi "İdraki hissi" olarak biliyorum demek için bakın klasik mantıkta nelerin zorunlu olarak bir arada bulunması gerekir ...

 

a)önce Hz. Peygamber ile ben  aynı mekanda  bulunmamız  gerekir ...Yani huzurda hazır bulunma durumu  ve onun maddi yapısını görmem,ellemem,omuzuna dokunuyor olmam, tokalaşmam gerekir. ...

Hani genel kurallarda hazirun  cetvelleri vardır ...Onu imzalayan kat maliki veya vekaletle oy kullanan veya kiracı ben toplantıda orada  bulundum orada fiziki olarak vardım.Diğer insanlarda fiziki olarak oradaydı.

Onlar bana fiziki olarak ,ben onlar fiziki olarak dokundum .

Onları bizzat canlı olarak beş duyum ile gördüm, işittim, elledim veya bu imkanım vardı ..

Yani hem onlar ve hem ben maddi olarak oradaydık (huzurda) ...Ve her birimiz tekil varlık olarak Hazirun cetveli ayrı ayrı şahıs olarak imzaladık .. ...

 

2-Ben  peygamberi  idraki hayali  olarak biliyorum ...Fakat bu bilişte bir önce ki  idraki hissi durumunda  ki belli şartlar ortada yok ...

oda şudur ...

HZ.Peygamber o an maddi olarak huzurda değil ,yani aynı mekanda değiliz ...

O an yok ..bir gün evvel  onunla buluştuğumuz gibi değil .Bahsettiğim anda yok ...

HZ Peygamber  dediğimde  zihnimde  maddi olarak huzurda bulunmuş birinden bahsetmiyorum ..

Onu zihnimde hayal ediyorum .

Fakat zihnimdeki hayalde,önceden kesin bildiğim bilgiler var aslında yani onun Ahmet'ten Mehmet'ten ayırt edebiliyorum  zihnim  bunu biliyor ...

Beş kişiyi bir arada görsem ve içlerinde HZ.Peygamber olsa onu bulup çıkartıyorum .

Onun fiziki yapısını, göz rengini saçlarını,ses tonun  biliyorum.Onu önceden kesin olarak beş duyum ile belirlediğim için fiziki özelliklerini keisn olarak biliyorum Canlı olarak şahit oldum .Fakat  o an yok ..ama zihnimde hemen onun maddi fiziki yapısı beliriyor.

Hayal edebiliyorum ..

İşte bu durum İdraki hayaldir ..

 

3-Bir 3.İdrak etme durumu ...

İdraki vehmi ...

Yani maddi özeliklerini  yani fiziki yapısını da attık onlar zihnimde yok .Boyu ,göz rengi ,ses tonu saçı bunları beş duyum ile ne geçmişte ne şimdi bilmiyorum ve onunla hiç aynı huzurda da mekanda bulunmadık,huzurda bulunma hali de yok  ...Sadece  zihnim vehmediyor .Bu olabilir  diyorum şöyle bir ses tonu olabilir diyorum ,saçı şöyle,boyu  posu şöyle olabilir diyorum ...

Fakat tekil olarak onu düşünüyorum .Yani  insanlar demem gibi değil .Hangi insan sorusu akla gelir .Ahmet mi, Mehmet mi, Hasan mı ?HZ Muhammet diyorum tekil olarak onun varlığından bahsediyorum.  Bahse konu varlık tekil bir şahsiyet  olarak vehmediyorum ...

 

4-Şimdi son idrak meselesi  olan idraki akli ...

   Artık ortada ;

   Maddi şart yok, huzurda bulunmak yok, tekil olarak bahsettiğim biri de yok.Peygamberler diyorum .Kim onlar hangi Peygamber ?Hz Muhammet demedim. Hz İsa, Musa demedim ...Tekil olarak bir varlık yok zihnimde ,sadece Akli olarak idrak ediyorum ...

 

                Bu kadar uzun yazmamın sebebi sadece bir soru sormak ve  eğer  bu uzun yazıyı okuyan varsa  ondan bir cevap almak için Gemlikte bir cuma (aslında bir çok cuma ve vaazlarında aynı şeyi yaparlar ya  neyse )şöyle demişti ..

"BİR GÜN EFENDİMİZ YOLDA GİDERKEN  BİR ÇOCUK GÖRDÜ (...)"

 

İşte bu anlatıdaki  vaaz efendinin; HZ Peygamber ve olayın geçtiği mekan ve o çocuk zihnin de idrak ettiği durum nedir ?

Hissettiği  peygamber mi ?

Hayal ettiği bir peygamber mi ?  

Vehmettiği bir peygamber mi  ?      

 Aklettiği bir peygamber mi ?



 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder