27 Kasım 2018 Salı

Bilmediğini bilmenin erdemi üzerine!! (cehl-i basit )

Bilmediğini bilmenin erdemi üzerine!! 
(cehl-i basit )

Bilgiç...Bilgin ...Bilge ...
Toplamışlar  ne varsa gökten...
İndirmişler yer yüzüne...
Sokratesi yargılıyor Atina yargıçları ...
oysa ölüm ona ...
ceza değil ki ...

"Atinalılar! 
Beni suçlayanların üzerinizdeki
tesirini bilemiyorum; fakat sözleri o
kadar kandırıcı idi ki ben kendi hesabıma
onları dinlerken az daha kim olduğumu
unutuyordum."(1) 

"Evet, yargıçlarım,
 bunlar daha tehlikelidirler;
 çünkü bunlar birçoğunuzun
ta çocukluğunuzdan beri yalanlarla
kandırarak güya göklerde olup bitenlerle
uğraşan, yerin altında neler geçtiğini
araştıran, yanlışı doğru gibi göstermeyi
beceren, Sokrates adlı bir bilgin olduğuna
sizi inandırmışlardır."(2)

oysa ben bilmiyorum ...
bilmediğimi biliyorum ...
neden bu düşmanlık ...
neden bu kin ve öfke ...
sen; "Meletos"(3)
nedir benimle olan meselen...
oysa ben ...
gençleri kışkırtmadım ...
ben dinsiz de değilim ...
ben bilgede değilim ...
ben bilginde değilim ...

"Benim bir bilgim varsa,
bunun nasıl bir bilgi olduğunu Delphoi
tanrısından dinleyin "(4)


1)Sokratesin savunmasının  ilk cümleleri ...

2) Sokrastese açılan dava da yargıçların suçlaması ... 

3) Meletos, Sokratesin hakkında yalan haberler yayıp, onu tanrılara karşı gençleri kışkırttığı kişi olarak dava açan kişi...

4)Sokratesin yargıçlara delil olarak sunduğu anlatı ...Hikaye şu !
Khairephon' diye bir arkadaşı vardır ...ve o dönemin en ünlü tapınağı olan Delphoi tapınağına gider ve oradaki Tanrı temsilci olan görevliye  Sokratesten daha bilgili kim vardır diye sorunca ...Tanrı adına yetkili, "Sokratesten daha bilgili biri olmadığını söylemiş"... 
Sokrates söyle devam eder 
Tanrının bu cevabını öğrenince düşündüm: 
Tanrı bu sözüyle ne demek istemiş? 
Bu muamma nedir?
Çünkü az olsun, çok olsun, bende böyle
bir bilgi olmadığını biliyorum.
 Böyle olduğu halde insanların en bilgini
olduğumu söylemekle ne demek
istiyordu? Tanrı yalan söylemez, yalan
onun özü ile uzlaşır bir şey değil. 

Gemlik /2018