16 Temmuz 2015 Perşembe

GEMLİK YEREL YÖNETİMİN KATKISI VE AKP TEŞKİLATININ SESSİZ KALDIĞI "POLİTİKA YAPICILARI "ELİYLE SİYASETİN ARAÇSALLAŞTIRILMASI VE İKTİDARLARIN YOZLAŞMASINA SEBEP OLAN UYGULAMALI BİR ÖRNEK OLARAK AŞAĞIDA FOTOĞRAFI GÖSTERİLEN OLAYIN ANALİZİ ...


  GEMLİK YEREL YÖNETİMİN  KATKISI  VE  AKP  TEŞKİLATININ SESSİZ KALDIĞI "POLİTİKA YAPICILARI "ELİYLE  SİYASETİN ARAÇSALLAŞTIRILMASI VE İKTİDARLARIN YOZLAŞMASINA SEBEP OLAN  UYGULAMALI BİR ÖRNEK OLARAK AŞAĞIDA FOTOĞRAFI GÖSTERİLEN  OLAYIN ANALİZİ ... 





"özetle aşırı kar elde etme  hırsı kapitalistin doğasında vardır ama ona yol yöntem gösteren katkı sunan ,bürokrat ve politika yapıcıları dır ...  "Abidin Uyar

KAMU TERCİH TEORİSİ NEDİR...
RANT KOLLAMA NEDİR ...
KAMU YARARI İLKESİ...

  Geçen seçim sonuçlarının AKP aleyhine oluşmuş ciddi oy kaybının içinde onlarca neden vardır .
Bu nedenlerin başında  iktidar gücünü kullanan Yerel yönetimin, Meclisin ve politik aktörlerin(birey olarak)nasıl katkı sağladığını onlarca kez yazdık ...  

Bu yanlışların iktidar yozlaşmasına adım adım götüren bir süreçti ...
Kamu politikaları adına politika yapıcıların devreye girmeden İmar rantının sağlanamayacağını  belirtmiştik ...  
Bursa Büyük Şehir Belediyesine ve Cumhurbaşkanlığı  şikayet hattına  ve hafriyatın ta başında BİMER  konuyu duyurduk ...

Fakat yetkili  birimler  muhtemel yaptığımız öneri ve ikazları Anti AKP cephesinin bir ferdi olarak gördüler ...   

,Ve tüm ısrarlarımıza rağmen ,Gemlik Belediyesine  bu yazılarımızın gönderilmemesini  ilgili bakanlıktan ilgi teftiş kurullarından kamu adına bir yetkilinin gönderilmesiydi ...
Taleplerimiz yargı yolu gösterilmek suretiyle ret  edildi ...
Mağduriyetiniz ,yapılan işlem ,halının altına bir dönem daha süpürüldü ..
Bizim iddiamız  yapılan işlemin kanuni olmadığı değildi .Bizim iddiamız her kanuni hale getirilen işlemin (sonuçta meclisteki  parmak hesabı değ ilmiydi ?)meşru olmadığıydı ...
Yani ortada her kanuni olan işlemin meşru olup olmadığı tartışmasını açmaktı ...
Ve sonuçta olan oldu ...


KAMU TERCİH NEDİR :

Kamu tercihi, politik süreç içerisinde alınan karar ve uygulamaları iktisat biliminin kullandığı araç, metot ve varsayımlara göre açıklamaya çalışan bir disiplindir. Yeni politik iktisat diye de isimlendirilen bu disiplinin gündeme getirilmesinde ve geliştirilmesinde en büyük pay Buchanan’a aittir (Aktan, 1994b; 131)"  
 Bu teoride piyasa sürecinin yerini politik karar alma süreci, piyasa aktörlerinin yerini ise politik sürecin aktörleri olan seçmenler, bürokratlar,  politikacılar ve baskı grupları almaktadır.
 Sonuçta birey kendi çıkarı doğrultusunda kendi fayda maksimizasyonuna ulaşır.
 Buchanan politikayı bir tür mübadele olarak görmeye çalışmış ve bu amaçla “catallaxy” kavramını Kamu Tercihi  ve Anayasal İktisat Teorisinin açıklanması için bir temel olarak kullanmıştır.
Buchanan iktisat biliminin temelini gönüllü mübadelenin oluşturduğunu vurgulamış ve iktisatçıların mübadeleden daha çok, kıtlık ve maksimizasyon üzerinde durmalarını eleştirmiştir. Buchanan’a göre iktisatçıların asıl üzerinde durmaları gereken kavram mübadele kavramıdır (Buchanan, 1986b; 20).
"Buchanan’a göre politik süreç içerisinde bireyler arasında karmaşık bir mübadele söz konusudur. Bu yapı içerisinde bireyler piyasa sürecinde elde edemedikleri faydaları kollektif olarak temin etmeye çalışırlar. Piyasa sürecinde bireyler elmalar ile portakalları aralarında mübadele ederek kendi faydalarını artırmaya çalışırlar. Kollektif süreçte ise, piyasadan temin edemeyecekleri bazı kamusal mal ve hizmetleri maliyetlerine katlanmak suretiyle kendi aralarında vardıkları bir sözleşme ile  mübadele etmeye çalışırlar (Buchanan, 1987a; 246)."
işte aşağıda örneğini paylaştığım fotoğraf örneği bu dur ...
özetle aşırı kar elde etme  hırsı kapitalistin doğasında vardır ama ona yol yöntem gösteren katkı sunan ,bürokrat ve politika yapıcıları dır ...

 
Örneğin aşağıdaki örnekteki  kamu yararı adına doldurulan GEMLİK SAHİLİ NİN DOLDURULMASI ,KIYI KENAR ÇİZGİSİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ ,VE O YER İÇİN HAYATİ ÖNEM ARZ EDEN ULAŞIM ,YOLUN BAŞTAN TANZİMİ ANCAK KAMU POLİTİKALARI YAPMAKLA GÖREVLİ OLAN POLİTİK AKTÖRLER VE YEREL YÖNETİM BÜROKRATLARI TARAFINDAN  GERÇEKLEŞTİRİLEBİLİRSE BİREYİN ÇIKARLARI MAKSİMALİST NOKTAYA GELİR ..


RANT KOLLAMA NEDİR :BİR DİĞER ADI SUN'İ RANTTIR ...

Rantın bizzat kendisi meşrudur ,Rant arzı kıt olan doğada ki Toprak veya doğal kaynaklardan elde edilen gelirdir ...

RANT KOLLAMA İSE,çıkar ve baskı gruplarının, kamu otoritesi uygulayıcıların yarattığı SUN'İ RANTI ekonomik kaynağı  elde etmek için  yaptığı haksız kazanç sağlama işlemidir .

özetle "bakanlık devreye girmeden rant olmaz "özdeyişi kamu politikaların en çetin sorunudur ..   


 KAMU YARARI NEDİR ?

Kamu otoritelerinin kamusal kaynak transferinde kullandığı en önemli argüman kamu yararı ilkesidir .Bu ilke ile meclisler rahatlıkla ikna edilir.
Kamu yararı, 1789 Fransız Devrimi sonucunda o zamana kadar başat kavram olan “ortak iyilik”e tepki olarak ortaya çıkmıştır. “Ortak İyilik”   toplumuna geçiş öncesi Avrupa toplumlarının siyasi tarihinin ortak kavramıdır.

Yani ortak iyilik,yani herkesin adil olarak o hizmetten yararlanma faydalanma işlemidir ...


Kamu yararı ‘kişinin ve toplumun huzur ve refahını sağlamak’ anlamına gelir. Anayasaya göre bu, Devletin başta gelen ödevidir.” (AYM, T.5.4.1977,
 Kamu düzeni, kamu yararıdır. “Vatandaşlar arasında kin ve düşmanlık yaratılmasının önlenmesi, milli huzurun bozulmaması, kamu yararıdır. Bu, toplum hayatını zarardan korumayı ve güvenliği sağlamayı amaçlar.” (AYM, T.8.4.1963, E.1963/16, K.1963/63, AMKD 1, s.194-210, 27 Mayıs Devrimini zedeleyebilecek nitelikteki eylemlerin yasaklanması) Siyasi partilerin demokratik siyasi hayatın vazgeçilmez...

ve en önemlisi ,yapılan işlem sonunda ,yerleşik düzen içinde bir şahsın ,özel bir arazinin,bir çıkar grubunun kamu yararı adı ile yapılan bir işten yararlanırken ,çevre mülkiyetleri ,o mülkiyetlerin elde ettiği haklar ,mülkiyet ve iktisadi kazanımların yok edilişi   asla kabul edilebilir bir şey değildir ...

Özetle son beş yılda yapılan imar değişikliği ile bir şahsa ,bir arazi parçasına ,bir çıkar grubuna bir imtiyaz veriliyorsa ,yolun yapımından denizin doldurulmasına kadar,o şahıs ,o arazi sahibi o tacir iktisadi olarak kazanım elde ediyorsa ,ve bu kazanım da kamu politikaları adına yerel yönetim ler aracılığı ile oluyorsa,diğer mülkiyetlerin mülkiyet haklarına tecavüzü asla kabul edilemez...


“Kamu yararı amacıyla olsa da bir hakkın özüne dokunulamaz.” (T.26.3.1963, E.1963/3, K.1963/67, AMKD 1, s.147-160,   












SONUÇ YERİNE:PİYASA SÜREÇLERİNİN YERİNİ POLİTİK AKTÖRLER ARACILIĞI POLİTİK SÜREÇLERE EVRİLMESİ  POLİTİKACILAR ARACILIĞI İLE OLMAKTA ...BİR BAŞKA İFADE İLE  AŞIRI KÂR MAKSİMİZASYON'U EN YÜKSEK SEVİYEYE ÇIKARTMAK İSTEYEN ŞAHIŞ,MÜTEAHHİT,ARAZİ SAHİBİ BUNU YALNIZ BAŞARAMAZ ...İŞİN İÇİNE POLİTİK AKTÖRLER ,VE KAMU BÜROKRATI GİRMEDEN ASLA BU İŞ GERÇEKLEŞMEZ ...
PEKİ BU İŞ GERÇEKLEŞTİĞİNDE ,BAŞKA TAŞINMAZIN ÖZGÜRLÜĞÜNE MÜLKİYET HAKKINA VEYA  İKTİSADİ KAZANIMINA  ZARAR VERİLEBİLİR Mİ?

İŞTE GEMLİK BELEDİYE MECLİSİNİN BENCE CEVAPLAMASI GEREKEN KONU BU ...         

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder